Als u een klacht heeft ingediend bij een taxibedrijf en u komt er samen niet uit? Dan kunt u een geschillencommissie inschakelen. Er zijn in onze sector 2 geschillencommissies:
De Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi: deze commissie handelt geschillen af tegen bedrijven die TX-gecertificeerd zijn en/of bedrijven die lid zijn van brancheorganisatie KNV Zorgvervoer en Taxi. Voor alle informatie, zie hieronder in de volgende paragrafen.
De Geschillencommissie Taxivervoer: deze commissie handelt geschillen af tegen bedrijven zonder TX-Keur of die geen lid zijn van brancheorganisatie KNV. Klik hier voor meer informatie over deze geschillencommissie.
De Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi
De Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi is het laatste middel bij geschillen tussen consumenten en TX-Keurmerkhouders / KNV Zorgvervoer- en Taxileden. Om van deze Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi gebruik te kunnen maken moet een taxibedrijf of aangesloten zijn bij KNV Zorgvervoer en Taxi of TX-Keurmerkhouder zijn.
De Geschillencommissie Zorgvoer en Taxi handelt volgens het Reglement Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi een geschil af. De uitspraak van de Geschillencommissie is bindend.
Indienen van een zaak bij de geschillencommissie
Als u een klacht heeft ingediend bij een taxibedrijf en u komt er met het taxibedrijf niet uit dan kunt u een zaak aanhangig maken bij de Geschillencommissie Zorgvoer en Taxi. U kunt uw geschil per mail indienen bij de Geschillencommissie via geschillencommissie@tx-keur.nl.
Kosten Geschil
Aan het voorleggen van een Geschil zijn altijd kosten verbonden. Consumenten betalen €52,50 om de klacht schriftelijk voor te leggen aan de Geschillencommissie. De Geschillencommissie zal hiervoor een factuur opstellen.
Samenstelling Geschillencommissie
De Commissie bestaat uit drie personen. Een onafhankelijk voorzitter, één vertegenwoordiger namens opdrachtgevers/reizigers en één vertegenwoordiger namens de vervoerder.
Zij worden benoemd door het bestuur van Stichting TX-Keur over een termijn van 5 jaar.
- De heer D.J. Buijs, onafhankelijk voorzitter
- De heer H.M. Van der Putten, namens werkgevers
- De heer F. Visser, namens reizigersvereniging Rover
Het secretariaat van de commissie wordt verzorgd door de Stichting TX-Keur.
Zitting Geschillencommissie en uitspraak
Vaak houdt de Geschillencommissie naar aanleiding van een zaak een zitting. Op de zitting zijn beide partijen aanwezig. Partijen kunnen hun standpunten toelichten. De Geschillencommissie doet meestal niet meteen uitspraak. Een aantal weken na de zitting, ontvangen partijen de schriftelijke uitspraak. De uitspraak van de Geschillencommissie is bindend.